Kapitalinnhenting for dekning av økte energikostnader.

Boligdelen i sameiet hadde kr 1 210 000 i økte energikostnader i 2021 sammenlignet med 2020 (fjernvarme og strøm). Dette er et resultat av den kraftige prisøkningen på fjernvarme og strøm som har vært tema den siste tiden. 

Boligdelen ville ende opp med et underskudd på ca. Kr 1 145 000 i 2021, hvis ikke kapital kunne hentes inn for å dekke denne ekstra store kostnaden. Dette gjør også at sameiet ville fått negativ egenkapital i 2021 på minus ca. kr 345 000. Det ville tilsvare en teknisk konkurs av sameiet. 

Styret diskuterte situasjonen med Obos, og det ble bestemt at det må dessverre hentes en ekstra innbetaling (kapitalinnhenting) fra alle boligeiere på de økte energikostnadene på totalt kr 1 210 000 fordelt på brøk til hver leilighet, i april regningen. Ifølge Obos, er det mange borettslag og sameier som har måttet gjøre det samme i år av samme grunn. 

Kapitalinnhentingen går inn i 2021-regnskapet som en kostnadsdekning for boligdelen.  Dette vil både forsterke likviditeten og gjøre at sameiet ikke får negativ egenkapital, og regnskapet går  i balanse i 2021. 

På grunn av en misforståelse, har dessverre kravet om engangsinnbetaling blitt sendt av Obos sammen med april-fakturaen for felleskostnader, før denne informasjonen ble formidlet til alle seksjonseiere. 

Det kan være at enkelte seksjonseiere vil ha problemer med å betale hele beløpet på en gang og ønsker en betalingsutsettelse. Skulle det være aktuelt, bes seksjonseier ta kontakt med styret om å sette henstand en deling på 2-3 avdrag.

Styret kan samtidig opplyse at vi jobber med energibesparende tiltak i alle fellesarealer/korridorer. Styret undersøker muligheter for forskjellige tekniske løsninger for individuell måling av fjernvarme i hver leilighet. Det er dessuten forventet at den varslede vindusutskifting i store deler av sameiet vil føre til mer energieffektive vinduer, som på sikt vil bidra til lavere kostnader med oppvarming- fjernvarmekostnader.

Mvh

Styret



Takterrassene stengt nyttårsaften!

Mange har også i år spurt styret om takterrassene er åpne nyttårsaften ifm Coronakrisen . Styret har også i år vært i kontakt med helsemyndighetene i Oslo Kommune.

Selv om det er tillatt å samle mellom 10-20 personer, har styret blitt anbefalt om å følge de nasjonale rådene. Myndighetene understreker at det også er viktig at man følger smittevernreglene om en meters avstand, samt at det er mulighet til å vaske hendene med varmt vann og såpe (eller desinfisere med antibac), og at det påses at ingen syke mennesker får oppholde seg på takterrassene. Det bør også føres logg på alle besøkende på takterrassene.

Dette er krav som styret ikke har mulighet til å innfri: 

  • Takterrassene mangler vask/varmt vann og såpe (og antibac)

  • Styret har ikke anledning til å føre logg over alle besøkende

  • Styret har ikke kapasitet til å kontrollere at alle holder riktig avstand 

  • Styret kan ikke påse at ingen syke mennesker oppholder seg på takterrassen

  • Styret kan ikke kontrollere at selskap ikke overstiger maks anbefalt tillatte personer

Erfaringen fra tidligere år tilsier at det vil sannsynligvis kunne samle seg opp store grupper av beboere og gjester på sameiets takterrasser nyttårsaften og på den måten kan takterrassene bidra til virusspredning.

Som følge av dette ble Styret anbefalt om å holde takterrassene stengt nyttårsaften. Takterrassene vil derfor være stengt. Også beboere som har leilighet mot Dronnings gate-terrassen kan ikke benytte takterrassen til festligheter denne kvelden, uansett antall gjester, da også denne terrassen er stengt!

Styret ønsker alle et Godt Nytt År