Styreaktivitet

Å sitte i Styret er et krevende verv. I Quadraturen, er det i tillegg et tidskrevende verv. I gjennomsnitt mottar Styret hvert år mellom 2 500 og 3 500 e-posthenvendelser, og ca 30-40 feilmeldinger av forskjellige typer. Styret har også 70-85 møter pr år med leverandører, konsulenter og andre aktører, følger opp vaktmester, hjelper og bistår beboere, programmerer alle nøkkelbrikker og vaskekort, fordeler felleskostnader mellom bolig- og næringsdelen, forvalter sameiets fellesarealer og kontrakter, og administrerer sameiets økonomi sammen med forretningsfører.  Styret har 9-12 formelle styremøter i året og behandler ca. 50-65 nye saker hvert år. Styret lager og vedlikeholder sameiets webside, og har en vaktordning som betyr at vi forsøker at det alltid finnes et styremedlem i sameiet på kvelds/nattestid ved minst 345 dager i året.

 
 
Posthallen_002.jpg

møter med leverandører

Et av hovedaoppgavene til Styret er å forvalte sameiets interesser og fellesarealer. I dette arbeidet, er kontakt med sameiets leverandører spesielt viktig. Styret ett eller flere møter med forskjellige leverandører av både varer og tjenester, nesten hver uke. I mange tilfeller ber også leverandørene om møter.

De aller fleste møter skjer i arbeidstiden, noe som kan være en utfordring for styremedlemene. De siste 3 årene, har det vært i gjennomsnitt mellom 70 og 85 slike møter pr. år. 

Det er viktig å påpeke at sameiets leverandører (også vaktmesteren og advoktaten) jobber på oppdrag av Styret. Alle "bestillinger" fra en seksjonseier til sameiets leverandører uten forhåndsgodkjenning av Styret er derfor å anse som av privat karakter, og kan bli belastet seksjonseieren.

 
Posthallen_038.jpg

beboertjenester

Styret tar imot og produsere bestillinger på vaskekort og nøkkelbrikker. Det utstedes ca. 10-15 vaskekort pr. år, og ca. 20-35 nøkkelbrikker til boligdelen. Næringsdelen bestiller i gjennomsnitt 10-20 nøkkelbrikker årlig. Alle betalinger skjer direkte via en paypal-løsning linket til egne bestillingsskjemaer på sameiets webside. 

Styret er også behjelpelig med befaringer, forsikringssaker og annen type bistand til beboere og næringsarealer.  

Styret programmerer også callinganlegget. Alle beboere som ønsker å bruke mobilelefonen som portåpner trenger kun å fylle ut et registreringsskjema. Ca 70% er leilighetene har registrert seg i callinganlegget.

 
N15, bakgård.jpg

kommunikasjon

En annen viktig del av Styrets arbeid er å være bindeledd mellom sameiet på den ene siden, og sekjsonseiere og alle andre eksterne aktørerer på den andre siden.  

En mindre hyggelig oppgave som Styret har er å kontakte eiere, som følge av klager eller andre typer problemer. Ved alvorlige eller gjentagende brudd, vil Styret utstede en formell advarsel til seksjonseier. Styret identifisere aldri de(n) som klager. Gjentagende advarsler kan føre, i ytterst konsekvens, til krav om utkastelse av leietaker eller tvangssalg av seksjonen. Antall formelle advarsler har de siste 2-3 årene blitt kraftig redusert i forhold til tidligere og ligger nå på 2-4 pr. år.

Styret har også jevnlig kontakt med offentlige myndigheter, som oftest kommunale etater, om ærender som berører sameiet direkte eller indirekte. 


kalenderaktivitet for styrearbeid

(Dessverre er alle føringer - bla. 38 møter - mellom 26.april og 10. september tapt ifm overføringen fra den gamle til den nye websiden)