utleie

Følgende leilighet(er) er for tiden ledig(e) til utleie i Quadraturen:

I løpet av mai/juni alle eiere kunne melde fra om nye leietakere på et eget skjema. Det er frivillig å informere styret om dette, men styret anbefaler at det gjøres med tanke på behovet for å kontakte beboerne ifm. nødsituasjoner, ved vannlekkasjer, m.m.

Viktige opplysninger ved utleie

  • Oppgi alltid H-nummer ved adresseflytting til Folkeregisteret og ikke bare dørnummer når du leier ut! H-nummeret er ikke det samme som leilighetsnummeret. Oppgir du feil H-nummer vil det kunne få negative konsekvenser og ubehageligheter for naboen som har det H-nummeret.

  • Sjekk i ettertid at de(n) som har tegnet leiekontrakt faktisk bor i din leilighet! Styret mottar regelmessig opplysninger om ulovlig fremleie, også i forbindelse med Airbnb, hotels.com, med videre. Eierne av de aktuelle leilighetene er i slike tilfeller ikke klar over at helt andre mennesker bor der, og hva de driver med. Styret har sett at i slike tilfeller er den som tegnet leieavtalen kun et skall for de som egentlig bor i leiligheten. Slike fremleieforhold ender sjeldent bra for utleier, og fører også til andre uheldige konsekvenser for sameiet. Driver den ukjente leietakeren med ulovligheter i tillegg (så som prostitusjon, narkotikahandel, oppbevaring av tyvegods, korttidsadresse for mottak av pakker med ulovlig innhold, etc), kan du som eier bli ufrivillig dratt inn i en svært vanskelig og ubehagelig situasjon! Du bør derfor unngå å utsette deg selv for marerittene som enkelte eiere har opplevd. Kom gjerne en eller to ganger på uanmeldt besøk til din(e) leietaker(e), eller ta andre grep for å forsikre deg at din(e) leietaker(e) ikke heter noe helt annet... Og husk at det å engasjere et utleiefirma er absolutt ingen garanti for at din leilighet ikke blir utsatt for ulovlig fremleie, slik noen utleiere har dessverre erfart i Quadraturen...!

noen viktige råd til deg som har tenkt å leie ut i quadraturen

Husk at det er krav om montering av Aquastop på oppvaskmaskin og vaskemaskin i rom uten slukk. Når du leier ut leiligheten må du selv kontrollere at leietaker HAR aquastop, hvis din leilighet har vaskesøyle uten slukk.

De aller fleste leieforhold foregår helt uten problemer, også i Quadraturen. Og de aller fleste leieboere er hyggelige og ordentlige mennesker som vil gjøre opp for seg og ta godt vare på din leilighet. Men basert på vår erfaring av noen leieforhold som har gått galt i Quadraturen, er veien kort til å begå fatale feil når man leier ut leilighet til feil person.
Unngå å bli neste skrekkeksempel i Quadraturen. Her er det noen råd til eiere som leier ut, eller vurderer å leie ut leilighet i Quadraturen. Følger utleier disse rådene, er sjansene vesentlig større for et leieforhold uten problemer:

  • Sørg for å ha en skikkelig leiekontrakt med vedkommende. Skal du bruke standardkontrakt, er leiekontrakten fra Huseiernes Landsforbund eller lignende å anbefale. Disse er ofte mer omfattende og dekkende enn andre leiekontrakter kjøpt på nærmeste kiosk.

Før du skriver under på kontrakten, er det tre viktige ting å passe på

  • Krev referanser, og bruk dem! Selv den beste kontrakt kan ikke spare utleier for så mange problemer som man unngår ved ikke å leie ut til vanskelige personer. Vær på vakt. Ikke vær redd å be potensiell leier om skriftlig tillatelse til å innhente kredittopplysninger, samt kopi av tidligere inngått leiekontrakt og telefonnummer til tidligere utleier. Får du ikke et spontant og redelig svar bør det allerede ringe en bjelle hos deg. Vær også kritisk på hva slags referanser potensiell leier viser til. Er referanser i virkelighet en gjeng kompiser, eller er det reel(e) tidligere utleier(e) og jobb? -Dobbelsjekk! Dobbelsjekk! Dobbelsjekk!

  • Kontrakten skal være underskrevet før nøkler gis ut! Er leier først inne, kan det by på problemer å få underskrift og kaste vedkommende ut.

  • Dersom depositum eller garanti er avtalt, skal dette være ordnet før nøkler gis ut! Er leier først inne, kan det ta så lang tid å få ordnet sikkerheten at utleier gir opp...og sannsynligvis angre bittert på det senere.

Sørg for å få med utkastelsesklausul i leiekontrakten

- Med vedtatt utkastelsesklausul kan utleier få avsluttet et leieforhold hvis husleien ikke blir betalt. Utkastelse kan også benyttes der leier ikke flytter til avtalt tid, eller etter at et leieforhold er utløpt ifølge en oppsigelse. Misligholder leier sine forpliktelser på en vesentlig måte, kan leieforholdet heves. Huseiernes Landsforbund har utkastelsesklausul i sin leiekontrakt og de nødvendige standardformularer for å gjennomføre en utkastelse.

- Vanligvis er en tidsbestemt kontrakt å foretrekke. Det er vesentlig vanskeligere å kaste ut en leietaker som har en tidsubestemt kontrakt. Det absolutt aller verste du kan gjøre er å binde opp til en kontrakt det ikke er adgang til å si opp.

Sikkerhet vs. garanti

Som sikkerhet for skyldig leie, skade på boligen, utgifter ved fravikelse og andre krav som reiser seg av leieavtalen, kan utleier kreve at leier stiller depositum tilsvarende inntil seks måneders leie. Se i kontrakten for nærmere regler om depositumet, og husk at det må på konto i samme bank som utleier bruker for innbetaling av leie. Hvis ikke, mister utleier muligheten til å få dekket forfalt men ikke betalt leie uten å gå til rettssak. Pass på at depositum ikke settes på normal konto, men på særvilkår der banken aksepterer kontraktens regler om utbetaling, et såkalt depositumskonto! Depositumskonto er låst for begge parter. Ikke finn på å motta depositum i kontanter! Det er ulovlig og det kan være straffbart. 

- Ikke nøl, vær tøff i forhold til ditt krav om inntil seks måneders depositum på husleie! Har en potensiell leier innsigelser vedrørende depositum (eller dets størrelse) allerede på visning, eller problemer å skaffe depositum-beløpet før kontrakten er i boks, kan det være et meget dårlig tegn på leieforholdet som vil komme...

Utleier kan i stedet kreve at det stilles garanti for samme formål som depositum. Vær sikker på at garantisten er søkegod og at garantien ikke bare gjelder skyldig husleie, men også andre forpliktelser etter leieforholdet. Sørg også for at det garanteres for rettidig betaling, slik at man etter forfall kan gå rett på garantisten uten å ha vært gjennom en rettssak mot leier først, og at garantien er uoppsigelig fra garantistens side i hele leietiden pluss to måneder.

Men også her må utleier opptre varsomt: -det har vært flere tilfeller i Quadraturen av helt verdiløse husleie-garantier, der garantistene var bløff-firmaer med pompøse navn og flotte visittkort men som var verdt null flate ører!

Basert på flere dårlige erfaringer i Quadraturen, er sannsynligvis depositum å foretrekke fremfor garanti. Er garanti gitt av et bløff- eller insolvent firma, eller av person/garantist med uryddig økonomi, vil garantien i praksis være ubrukelig og umulig å innkreve, og noen utleiere i Quadraturen har hatt store tap som følge av det som viste seg å være helt verdiløse husleiegarantier, som nevnt tidligere.

Betydningen av betryggende sikkerhet kan ikke understrekes nok. Uten sikkerhet kan det være svært vanskelig å drive inn utestående leie og andre krav. Ofte vil utleier måtte anse pengene som tapt. Ikke alle kan stille depositum tilsvarende seks måneders leie, men man bør i hvert fall ha et depositum som dekker leien i den tiden det tar å gjennomføre en utkastelse gjennom rettssystemet, normalt minst tre måneder.

I tillegg kan det være lurt for utleier å sørge for:

  • at begge parter befarer leiligheten sammen før kontrakten underskrives. Alle feil og mangler noteres og vedlegges kontrakten, så stiller du veldig mye sterkere dersom det skulle bli en tvist om skader eller depositumet.. Ha også med en inventarliste, spesielt hvis leiligheten leies ut møblert. Ta bilder av hele leiligheten og inventar samme dag som dere underskriver kontrakten.

  • at utleier informerer Altibox skriftlig at du som eier av leiligheten ikke vil svare for evt. ekstra tjenester/bestillinger fra leier, utover vanlig basis-abonnement i leieperioden.

  • at leier er gjort kjent med husordensreglene, spesielt at du som eier vil kunne viderefakturere leier for utgifter knyttet til skader og hærverk m.m. påført i fellesarealer av leier eller leiers besøkende, klager/advarsler, samt utrykning-kostnader og andre utgifter ifm både falske brannalarmer, og forsøpling og søppelposer/møbler m.m. hensatt i fellesarealer (også utenfor leilighetsdør, og søppelrom).

  • at leier er gjort kjent med at man ikke kan klistre navneskilt på eller ved leilighetsdør. Det er heller ikke lov å ha dørmatte, eller å montere egen ringeklokke ved leilighestdør.

  • at leier betaler kr 930 i depositum for hver nøkkelbrikke (brikkekostnaden) som overleveres av utleier. Brikkedepositum refunderes leier ved utflytting. Mange leiere lar være å levere nøkkelbrikker tilbake, og eier av leiligheten må dermed bekoste nye brikker ved hver innflytting. Problemet er fraværende hos utleier som krever brikkedepositum.

  • at leier sørger for å ha postkassenummer i den nye adressen i Quadraturen (les om dette under fanen ”post”), ellers vil ikke leier motta post.

  • at leier har vaskemaskin/oppvaskmaskin (der det gjelder) med aquastop i rom uten sluk, og egen innbo- og løsøreforsikring.

  • at leier som vil bruke vaskeriet, må selv bestille og bekoste vaskekort. Vaskekort koster kr 830 og beløpet vil ikke bli refundert ved utflytting. Leier kan selv overføre vaskekort til nestemann og på den måten få kortprisen refundert. Innestående saldo på vaskekort kan heller ikke refunderes, men kan overføres til nestemann.

  • at leier ikke sperrer døren til heisen ifm flytting (les om dette under fanen ”heiser”).

  • at leier er gjort kjent med at en 3. advarsel for dokumentert bråk, festmusikk, eller alvorlig brud på husordensregler m.m. kan resultere i krav fra Styret om utkastelse fra Sameiet. Vedvarer slike problemer, kan konsekvensen bli i verste fall, krav om tvangssalg av leiligheten.

  • at leier er gjort kjent med kravene til oppbevaring av klær, tekstil m.m. i bod, og at leiligheter som ikke følger disse reglene kan bli gjort ansvarlig med påfølgende regning i forbindelse med eventuell skadedyrsaneringstiltak.

  • at leier tegner eget strømabonnement ved innflytting.

  • Alle seksjonseiere må ha hjemforsikring som dekker skadedyrkontroll og skadedyrsanering. De aller fleste forsikringsselskap dekker dette på sine respektive “superforsikringer”. Sameiet eller sameiets forsikring dekker ikke kostnader ifm kontroll- og sanering av skadedyr i leiligheter. Blir seksjonen utleid, må seksjonseier sørge for at leietaker har “superforsikring” som dekker skadedyr. I motsatt fall, vil seksjonseier være erstatningspliktig for kostnader i forbindelse med skadedyr.

    En vanlig skadedyrsanering kan fort beløpe seg til kr 30.000/40.000. Alt inventar må fryses og leiligheten tømmes og fraflyttes i opptil én uke.

Styret anbefaler for øvrig at utleier setter seg inn i gjeldende husleieloven og bruker leiekontrakt utgitt/godkjent av Huseiernes Landsforbund eller andre seriøse aktører, før inngåelse av leiekontrakt.

Som medlem av Huseiernes Landsforbund vil du også kunne få andre råd og veiledning vedrørende utleie av din boligseksjon, eller andre viktige forhold rundt ditt boligeierskap, samt juridisk hjelp hvis du får behov for det.